Skada 2

Det är typiskt. Skadar jag mig inte genom att ramla när jag kör rullskridskor så sträcker jag mig på gymmet. Som vanligt så slarvar jag med uppvärmningen och det var bara en tidsfråga innan det skulle straffa sig. Jag har sträckt mig i låret men som tur är verkar det inte vara någon allvarlig sträckning. Blir ett par veckors vila och det är inget jag kan göra något åt. Det jag ska göra under denna ofrivilliga vila är att träna upp min överkropp. Inga rullskridskopass blir det under denna perioden men desto fler gympass. Jag kan även träna på min överkroppsteknik tillsammans med min nya tränare. Så jag kommer inte ligga i soffan och läsa böcker som jag var tvungen att göra under min förra skadeperiod. Denna skada kan till och med vara positiv eftersom jag inte tränat överkroppen speciellt mycket. Man ska alltid vara positiv så nu kör vi!

Posted on 22 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Min nya tränare

Nya och nya jag har faktiskt inte haft någon tränare innan. Har kört på själv men kom fram till att jag behöver ha hjälp av någon expert som kan hjälpa mig med min skridskoteknik. I min kommun finns det ingen långfärdsskridskoklubb så min nya tränare är skridskotränaren i det lokala hockeylaget. Kanske inte det mest optimala men denna person är verkligen en eldsjäl och går in för sitt jobb 100%. Ska tilläggas att han gör detta helt gratis med eftersom jag inte har råd att betala för en egen tränare. Han har läst på en hel del om tekniken som är bäst för långfärdsskridskor och det känns riktigt bra. Vi får låna hockeyklubbens videokamera så nu filmar vi alla våra träningar och går igenom dem vid nästa träning. Jag känner redan nu att det gett mycket bra resultat. Jag glider mer fram nu och behöver inte använda lika mycket kraft bakom varje skär.

Posted on 18 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Min dietist

Jag nämnde för något inlägg sedan att jag har en dietist. Detta kan låta lite överseriöst eftersom jag egentligen bara är en glad amatör. Det är inte bara på grund av min satsning på nästa säsong som jag har anlitat en dietist. Den största anledningen är att jag har i flera år slarvat med min kost och detta har inneburit att jag ofta har känt mig hängig. De flesta kommuner tillhandahåller dietister för sina invånare och det innebär inte någon extra kostnad för mig. Hon har hjälpt mig med de mest basala sakerna såsom att jag aldrig får missa att äta frukost innan jobbet m.m. Detta låter kanske självklart men ibland behöver man ha en spark där bak. Hon har även tagit fram ett matschema som ska hjälpa mig i min träning. Har ni chansen så rekommenderar jag alla att tala med en dietist.

Posted on 14 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Första träningspasset efter skadan.

 Nu har jag kört mitt första träningspass efter min lilla skada. Jag har fortfarande hemska sår på benen men smärtan är borta. Mitt största problem med att vila är att jag blir så rastlös. Dessa dagarna har gått väldigt långsamt och det är skönt att var igång igen. Ett annat problem som jag har är att jag tror att eftersom jag har vilat så måste jag träna ännu hårdare för att ta igen den missade träningsdosen. Så är det självklart inte. Det jag gjorde var att jag körde 50km rullskridskor i väldigt snabbt tempo. Höll på att svimma efteråt av utmattning och nu känner jag mig helt utpumpad. Orkar inte ens tänka på hur min kropp kommer må imorgon. Lite träningsvärk har väll ingen dött av så det är bara att kämpa på. Jag har ett gympass inbokat imorgon och det kan jag inte missa.

Posted on 11 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Min första skada

Just nu känns det inte bra alls. Jag har tyvärr skadat mig. Inte någon allvarlig skada men det gör himla ont. Jag var ute och körde min vanliga runda rullskridskor när jag körde på en sten och ramlade. Skrapade upp hela benen så det svider en hel del. Kommer säkert kunna träna igen om ett par dagar så det är bra. Möjligt att det var klumpigt av mig men jag var i min egen värld och var inte tillräckligt uppmärksam. Det kunde ha gott mycket värre så jag ska väll vara glad. Hur eller hur så kommer inte detta missöde påverka min träning nämnvärt och det är säkert bra att jag får ett par dagars extra vila. Får lägga mig i soffan och streckläsa några böcker. Eftersom jag inte tränar så bör jag säkert inte äta lika mycket som vanligt. Är osäker på detta men jag ska ringa min dietist i eftermiddag och fråga vad hon tycker.

Posted on 6 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Rullskridskor

Jag har redan nu börjat åka rullskridskor. Denna träningsform kommer tillsammans med gymmet ta det mesta av min tid. Rullskridskor är en träningsform som passar mig utmärkt. Du kan åka långa sträckor och jag får vara ute i naturen. Inte lika roligt som långfärdsskridskor men inte långt ifrån. Jag har nu i början enbart kört 20km distanser men jag kommer stadigt att öka denna streckan. Den största skillnaden med rullskridskor i jämförelse med vanliga skridskor är backarna och trafiken. Jag har hittat en strecka som är ganska plan och där det inte är så mycket människor i rörelse men denna sträcka är bara på 5km och ska jag åka 50km så är det lite trist att bara köra samma strecka hela tiden. Det kommer säkert bli bättre framöver när kommunen tar bort sanden på vägarna. Då finns det fler rutter att välja mellan. Kommunen bör ta bort sanden när som helst.

Posted on 3 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Hockeyträning

Är väldigt osäker om hockeyträning hjälper mig att förbättra min åkstil när det gäller långfärdsskridskor, tror inte det. Anledningen till att jag väljer att träna hockey är mestadels på grund av att jag gillar sporten. Jag följer mitt favoritlag slaviskt och försöker att kolla på NHL så mycket som möjligt. Problemet med NHL är att matcherna går så sent så man kan tyvärr inte se så många matcher per år. Det positiva med hockeyträningen kan vara att jag tränar upp min explosivitet och det kan hjälpa mig i vissa spurtsituationer. Nu är vissa lopp i långfärdsskridskor 90km men jag kommer säkerligen hamna i situationer där jag måste spurta. Det negativa kan vara att det är lätt att skada sig i hockey så jag måste vara lite försiktig. Jag tror ändå att den bästa träningen får man när man har roligt och jag har roligt när jag spelar hockey.

Posted on 1 april '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Varför långfärdsskridskor?

Det första jag kan skriva är att det inte är för pengarna. Det går inte att tjäna några pengar på denna sporten. Vissa utövare kan få sin utrustning betald men knappt något mer. Vissa har personliga sponsoravtal så det kan täcka lite resor men det är allt. Jag kommer inte kunna få några sponsorer så hela min satsning bekostar jag helt själv och det tär självklart på ekonomin. Anledningen till att jag älskar denna sporten är att jag för det första älskar att vara ute i naturen. Vintern är min årstid och jag har under hela mitt liv åkt skridskor. På grund av detta så är långfärdsskridskor min sport. Att åka fram i ett lagom tempo på isen samtidigt som ett vackert vinterlandskap breder ut sig vid mig är lycka för mig. Åka skridskor inomhus kan också vara trevligt och det kommer ingå i min träning men själva känslan att vara utomhus i naturen slår det mesta.

Posted on 29 mars '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Träna på gym

En viktig del av min träning kommer att ske på gymmet. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig med i mitt förra inlägg att jag inte är något proffs. Jag är en amatör som verkligen brinner för sporten. Jag är inte överviktig men jag är inte heller vältränad. Detta innebär att jag måste tillbringa mycket tid på gymmet för att få mer muskler. I långfärdsskridskor är det inte viktigt att ha stora muskler drt vill säga jag tränar inte för att se ut som en bodybuilder. Det jag är ute efter är att få snabba och uthålliga muskler så jag ska orka med de längsta loppen säsong 2013. Ska vara helt ärlig med att gym inte riktigt är min grej men jag vet att det är något jag måste göra. Ska träffa en personlig tränare nästa vecka och då ska vi tillsammans ta fram mitt träningsschema.

Posted on 26 mars '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.

Inför säsong 2013

Jag har i dagarna tagit ett beslut och det är att jag ska träna stenhårt inför säsong 2013. Planen är att jag ska ställa upp i samtliga tävlingar som körs i Sverige eller Norge. Som ni alla vet är det största problemet med långfärdsskridskor att om det är för varmt och isen inte blir tillräcklig tjock så går det inte att tävla. Så jag hoppas till skillnad mot många andra svenskar att nästa vinter ska bli en vargavinter. Skulle det inte bli så många tävlingar nästa vinter så är inte detta undergången för mig eftersom jag förmodligen kommer vara vältränad och fått ner min fettprocent en hel del. Bara detta är något positivt. Jag tycker det är kul att träna men självklart så är målet med träningen att göra bra resultat på tävlingar. Så här i bloggen kommer jag skriva en del om hur min träning går samt lite annat smått och gott.

Posted on 25 mars '12 by admin, under Okategoriserade. No Comments.